Hair & Skin

Čemu se vyhnout ve vlasové kosmetice aneb Luštíme obaly

9:05 PM


Před pár měsíci jsem sem psala recenzi na šampon, ve které jsem se přiznala, že jsem moc líná na to, si jednodlivě vyhledat všechny složky vypsané tím malilinkatým písmem na často přelepené zadní straně obalu. Jak já jsem si myslela, že efektivně a chytře obcházím celý problém tím, že kupuju kosmetiku s nálepkou "bio" nebo "natural" a tak to přeci ani číst nemusím. Od oného článku jsem nad složením vlasových produktů ale přemýšlela mnohem víc. Když mi to jednou nedalo a šla jsem si pročíst ty ulepené lahvičky, kterých mám na poličce u vany víc, než bych chtěla přiznat, tak jsem byla vtáhnuta do světa chemie a podobně jako na základce, i tentokrát to bylo zcela nedobrovolně! Bohužel i u těch přírodních produktů se setkáme se spoustou názvů, který neumíme vyslovit a to hned neznamená, že je tato složka škodlivá a nebo není na přírodní bázi. Můžeme si třeba všimnout názvů jako: Xantan Gum, Coco Glucoside, Polyglyceryl-4-Caprate a jak je má laik rozlišit od názvů jako třeba Polyethelyne Glycol, Dimethicone a Methylparaben? Dost těžko. Na což přesně firmy spoléhají a jejich marketing tomu odpovídá. Občas jsou zepředu obalu vypsané samé arganové oleje, jojoba a vitamíny E, ale když se člověk podívá do té mrňavé tabulky zezadu tak skutek utek. Né že bych čekala, že tímhle někoho překvapím nebo poučím.. naopak vím, že většina z vás se o přírodní kosmetiku aspoň trochu taky zajímá. ale vlastně přesně proto jsem se rozhodla sepsat tenhle seznam. Pořád dokola vyhledávám ty stejné složky, jen proto, že jich jsou tisíce a neumím si zapamatovat ty, kterým je opravdu lepší se v kosmetice vyhnout. Taky nejsem žádný chemik, odborník a nebo někdo, kdo má kapacitu paměti na zapamatovávání chemických látek v každém šamponu. No a tak vzniknul tenhle článek, ke kterému se budu moct v budoucnu vrátit a možná tím i někomu z vás ušetřím tu práci hledat a pročítat spoustu nudných odborných textů.

SLS, SLES, ALS a SCS
Začneme u sulfátů, skupiny složek, která se běžně nachází ve všech kosmetických výrobcích (nejen v těch na vlasy). Často se z nich taky dělá hlavní nepřítel vlasů a jsou tudíž v přírodní kosmetice nahrazovány Sodium Coco Sulfatem (SCS), díky čemuž může mít produkt nálepku "bez SLS a SLES", ale výrobou ani účinky se vlastně moc neliší. SCS je jen jemnější formou SLS, SLES a ALS a tak je mnohdy preferován, ale potenciální rizika jsou u všech sulfátů stejná - může dráždit oči, prostupuje kůží a dostává se do krevního oběhu, ničí lipidové vrstvy, které udržují pokožku hladkou a pružnou, dlouhodobé používání vysušuje pleť i vlasy a mění ochranný plášť pokožky. Je ale velmi obtížné najít šampon, který neobsahuje ani jednu ze zmiňovaných složek - na českém trhu jsem zatím nenašla ani jednu. Proto je vhodné volit tu jemnější variantu a tedy - SCS. (tip: pokud vám nevadí si připlatit a čekat na poštovné tak kanadská značka Calia má vlasovou kosmetiku bez všech sulfátů, nejen těch komerčních)

Parabeny 
Když už jsme probrali sulfáty, je nutné se taky podívat na parabeny - další celkem mystifikovanou složku, kterou můžeme najít ve většině kosmetických výrobků. Parabeny se používájí jako konzervanty. Když třeba máte ve sprše masku na vlasy do které každou chvíli hrábnete rukou, je dost vysoká pravděpodobnost, že se ve výrobku začnou množit bakterie. U spousty parabenů byly ale prokázány negativní účinky jako např.  alergické reakce, vyrážky, svědění, poškozování pigmentu a byly dokonce nalezeny i v tkáních karcinomu prsu. Existují ale přírodní konzervanty, u kterých se těchto rizik nemusíme bát a proto parabeny nepatří mezi přísady, kterým je těžké se vyhnout. 

Silikony
Dimethicone, Methicone, Phenyl Trimethicone, Cyclomethicone.. je jich spousta. Na silikony a vlastně i na parabeny a sulfáty se dají psát dlouhé články, já se ale pokusím to nějak ve zkratce shrnout. Silikony obalují vlas a usnadňují rozčesávání. Nesmývají se vodou a proto se postupně vrství na vlasech a může se stát, že na vlas kvůli tomu například nechytne barva a nebo bude vlas zatížený a tudíž zplihlý. Při častém používání může tento film dehydrovat vlasy. Podobně je tomu i u pokožky, kterou vysušuje, zvýrazňuje vrásky a může i zhoršovat akné. 

Polysorbate 
Je to sintetická látka, která se používá jako emulgátor - mísí oleje s vodou. U citlivé pokožky může vyvolat podráždění a může obsahovat nečistoty jako Ethylene Oxide a Dioxane, které jsou známé lidské karcinogeny a mutageny.

Retinyl Palmitate 
Je v podstatě uměle vytvořená náhražka vitamínu A. Kontroverzní je proto, že má určité pozitivní antioxidační účinky jako je třeba obnova buněk, čímž udržuje pokožku mladou a pružnou. Problém ale představují možné nežádoucí účinky, které se ukazují být celkem závažné. Patří mezi ně např. ztenčení kůže, závažné kožní reakce a výrazně i zvyšuje riziko spálení od sluníčka. Protože ovlivňuje tělo na buněčném levelu byly u Retinyl Palmitatu zjištěny i karcinogenní účinky, poškození plodu a následné vrozené vady (není tedy vhodné jeho používání v těhotenství), kožní toxicita a mutace vedoucí k zániku buňky. Od roku 2011 v USA je podle organizace FDA doporučováno jeho používání pouze v produktech, které po nanešení na pokožku nebudou vystavovány dennímu světlu (noční krémy apod.)

Diethanolamine (DEA) a Triethanolamine (TEA)
Tyto dvě složky se běžně nachází v přípravcích, které pění (šampon, pěna do koupele, sprchový gel..). Pro změnu se také ukázaly být karcinogenní a toto riziko se navíc zvyšuje u dětí, proto jsou zakázané v šamponech pro děti. Jsou to také sintetické látky vyrobeny z toxických látek - amoniak a ethylenoxid. Navíc DEA a TEA narušují hormonální systém, ale zároveň jsou v oplachových produktech povoleny - udajně při jejich smytí už zmíněná rizika nehrozí, takže rozhodnutí záleží na vás a vaší pozornosti.  

Cocamidopropyl Betaine (CAPB)
Používá se často v kondicionérech, protože dodává lesk a zvyšuje poddajnost vlasů. CAPB má bohužel riziko alergické reakce, která je způsobena - podobně jako u Polysorbatu - nečistotami. V tomto případě se jedná o cocamidopropyl dymethilamine a nitrosamines, u kterých byla opět zjištěny karcinogenní a mutagenní účinky. 

Formaldehyd, Petrolatum a Mineral Oil
Doufám, že s těmito jmény se ve složení produktů nesetkáte. Jedná se o vysoce škodlivé látky, které můžou vyvolat alergické reakce, podráždění kůže, astma, kontaktní dermatitidu nebo ekzémy. U Petrolatum a Mineral oil je ten hlavní problém fakt, že jsou často kontaminované dalšími škodlivými látkami jako např. PAHS (karcinogen) a ropa. Mnohem vhodnější je používání kvalitních přírodních olejů (natural oils) třeba ricinového, mandlového, jojobového.. jsou jich tisíce a mají silně hydratační a regenerační účinky, zatímco jsou 100% čisté a tak u nich mizí všelijaká rizika. 


Tak a hodina chemie je u konce! Do budoucna buďto přidám nové složky, které objevím sem, na tenhle seznam a nebo bude část II. Pokud vás podobné články zajímají, můžete se těšit na jeden speciálně věnován alkoholům v kosmetice a taky složkám, které jsou naopak v produktech vhodné, i když tak možná nezní. Taky bych vám ráda doporučila super stránku, kde většinu složek můžete najít a sami si přečíst důkladnější rozbor jejich funkcí, účinků i problematiky: www.slozeni-kosmetiky.cz

Napište mi jestli taky luštíte obaly! a jste taky tak frustrovaní tím jak je to všecko složité? Přesně z těchto důvodů si často vyrabím domácí kosmetiku, ale tu vlasovou jsem zatím nezkoušela. Kdo z vás si umí vyrobit domácí šampon nebo kondicionér?

Create & Inspire

tři: inspirativní české stránky

1:01 PM


Zdravím! Byl tu menší zádrhel - přestalo se mi (a asi i vám) zobrazovat na blogu okno pro komentáře. Protože blog spravuju po večerech a ve volných chvílích, tak mi trvalo celkem dlouho, než jsem si toho všimla a popravdě jsem nejdřív nevěděla jak to rozluštit, ale teď to vypadá že je vše zažehnáno. Napište mi prosím jestli to už funguje a taky mi napište jestli máte zrovna ve škole/v práci taky tak stresující období jako já, protože to by mě mohlo utěšit :D

Ale teď už k dnešnímu tématu! Možná se vám stejně jako mně při krátkých listopadových dnech krátí i inspirace a chuť dělat něco jiného, než se každý den válet v tom stejném svetru a nějak tak přečkat celou nadcházející zimu. Na jednu stranu je podzim ideálním obdobím pro tvoření, ale člověku se občas vypaří všechny nápady a motivace i inspirace se spolu s počasím řítí k bodu mrazu. Často ve chvílích, kdy prázdně koukám do notebooku a jen se tak válím, zabrousím na pinterest.com a vždycky si odtamtud odnesu spoustu motivace pro nějakou to kreativitu. Ale Pinterest není jedinou stránkou, kde se dá čerpat množství inspirace a nových nápadů. Mám jich v záložkách spoustu! jiné webové stránky, instagramové účty, knížky, blogy.. ty nejoblíbenější bych s vámi chtěla v rámci rubriky TŘI sdílet. A jak už to z názvu asi vyplývá - vždycky po třech. Dneska to budou moje oblíbené inspirativní české stránky, které fungují jako blog i eshop zároveň.


Nila propojuje smysl pro styl, etickou módu a respekt k životnímu prostředí. (Takže ideální kombinace pro přírodomily s vášní pro krásný a nevšední design u všedních předmětů.) Nila store jsem si zamilovala jen co jsem je našla na instagramu a když jsem jednou šla kolem jejich obchůdku na Korunní ulici, nezbývalo nic jiného, než tam vlézt a přenést se do světa, kde je možné se rozplývat i nad košem na prádlo. Přiznám se, že nejradši bych se do obchodu rovnou nastěhovala, ale můj plán je, si postupně nastěhovat kousek Nily hezky k sobě domů. Cena jejich produktů je pochopitelně vyšší, protože jsou to originální kousky často pocházející od rodiných firem někde na druhém konci světa, ale v tom je právě to kouzlo. Nutí vás to přemýšlet nad tím, co kupujete namísto slepého podporování konzumerismu. A víte co je nejlepší? Stačí navštívit jejich facebook, blog,  nebo web a hned jste inspirovaní! a to ne k nakupování, ale spíš k přirozenému, nenucenému a stylovému bydlení, módění, tvoření a tak nějak celkovému žití. Nakupování vidím spíš jako bonus, když najdete něco, bez čeho vážně nemůžete žít.. třeba jako ten svetr na fotce nahoře. Už si měsíc říkám, že ho vážně potřebuju. a mají poslední!


Vemzu je druhým pokladem na trhu designových kousků, který jsem náhodou našla, když jsem hledala méně známé značky přírodní kosmetiky. Těch jsem u nich našla hned několik, ale bylo toho mnohem víc - produkty pro domov i nějaká ta móda a to za moc příjemné ceny. Na Vemzu najdete tak nějak od všeho něco a budou vás inspirovat nejen k tomu dělat věci jinak, ale i tvořit věci vlastní. Jak už jsem zmiňovala, tak tyhle boží eshopy mají i blogy a ten od Vemzu vážně stojí za to navštívit. Je plný krásných fotografií, rad, nápadů a zajímavých článků, které vám pomůžou zůstat aktuální ve světě značek přírodní kosmetiky i designu.


Poslední stránka, kterou vám dnes představím je Hnst.ly - opravdová třešnička na dortu inspirativního bydlení. Ať už si vás Hnst.ly přitáhne estetikou jejich fotek, krásou samotných produktů a nebo atmosférou, kterou dohromady navozují, nebudete chtít odejít. Hnst.ly nabízí poctivé produkty z kategorií kosmetiky, bydlení i lifestyle a ten, kdo tohle všechno dal takhle šikovně dohromady, by si zasloužil nějaký ocenění :D. Z jejich produktů se mi nejvíc libí kvalitní a funkční dřevěné pomůcky v domácnosti, které na vás udělají dojem pečlivou ruční prací a pozorností pro detail. Ale je opravdu těžké vybrat jen jednu věc... Hnst.ly vytváří harmonizující celek, který je možné obdivovat jak na jejich intagramu, tak i v jejich ochodě na Šternberkově ulici v Praze. Na blogu navíc najdete články o všem, co se týká jejich sortimentu a u všech jsou vždy přidány fotogragie přímo z různých setkání či tvoření, což mě osobně baví a zároveň inspiruje asi nejvíc. 

Co na tu nádheru říkáte? Znáte některou z těchto stránek? A jaké jsou vaše oblíbené stránky, které vás inspirují? Moc ráda objevím nějaké nové. 





Eat & Cook

RECEPT: Veganské banánové palačinky

9:42 AM



Dnes tu mám něco pro milovníky sladkých víkendových snídaní! Osobně sice moc často na sladké chuť nemám, ale když to příjde, tak mám v rukávu pár receptů a tyhle palačinky jsou u nás jedním z těch nejoblíbenějších. Dlouho jsem experimentovala s různými veganskými recepty na palačinky a většinou to zkončilo dost tragicky. Všechno se to připalovalo a rozpadalo a nebo moc nechutnalo. Když jsem ale objevila tyhle vločkovo-banánové, tak bylo jasno: Tohle jsou prostě ty nejlepší a nejjednodušší veganský palačinky, který vás nebudou otravovat dlouhou nebo složitou přípravou.

Ingredience: 

1 hrnek vloček
1 hrnek mandlového mléka
1/3 hrnku hladké mouky (alternativně kokosové či jiné mouky)
špetka soli
1 střední banán
2 lžíce chia semínek

vystačí cca na 6 palačinek


Vločky nejdřív nasekáme na drobno pomocí mixéru nebo procesoru a poté k nim přidáme mandlové mléko, mouku, špetku soli, banán (pokud máte velký banán tak kus nechte stranou na ozdobu na konec) a chia semínka. Jestli máte rádi vanilku nebo skořici, nebojte se jí špetku přidat. Všechno několik minut mixujete - můžete použít stolní nebo tyčový mixér, důležité je aby byla hmota hladká a bez hrudek. Potom postupně nalévame hmotu na teflonovou pánev bez oleje a po cca minutě až dvou otáčíme. Z mojí zkušenosti se palačinky povedou nejlíp když je budete udržovat spíš malé a taky pánev bude celou dobu na nízké teplotě. 

Servírovat je můžete s čímkoliv na co máte chuť. Tyhle jsou s čokoládovým krémem, banánem a pekanovými ořechy.  

Tak dobrou! :)





Health & Therapy

Mindfulness

9:20 AM


O mindfulness se hodně mluví a dokonce se už i v některých učebnicích psychologie sem tam objeví jako jedna z možností efektivní terapie. Dlouho mi ale trvalo než jsem celý koncept a ideu za ním pochopila. O meditaci a jogu se zajímám, ale jak k tomu zapadá mindfulness? A co už jen ten název, který se zdá zatím ani nemá českou alternativu. mind - full ? mindful ? co to vůbec znamená? Když nám ve škole nabídli seminář zaměřený právě na mindfulness a východní filosofie, sáhla jsem po něm všema deseti a ani mi nevadilo, že jsem tam musela chodit o víkendu. a teď, po pár měsících vstřebávání a experimentování jsem se rozhodla napsat o mindfulness i tady. Ať už máte tohohle pojmu vaší mind full, nebo ne. 

Jméno, které se pořád dokola k mindfulness připisuje je Jon Kabat-Zinn a to hlavně proto, že tenhle New Yorčan sestavil program pro redukci stresu pomocí mindfulness a jako první tuhle techniku otestoval podle vědeckých postupů, kterými prokázal její pozitivní účinky na našem těle. Ale mindfulness není nějaký novodobý trend nebo výmysl mileniálů, neodmyslitelně totiž patří k člověku a všichni ji i zažíváte, jen to možná nevíte. Mindfulness je totiž jednoduše pojem pro bytí, bez hodnocení; všímavost myšlenek bez toho, abychom jim dávali směr či připisovali hodnotu. 

Každý jsme občas "mindful". Třeba když chodíme po lese a hledáme houby a uvědomujeme si šumění stromů kolem a to jak je ten mech pod našimi chodidly měkkoučkej. Nebo když otevřeme okýnko za jízdy v autě a cítíme studený vítr ve vlasech. A nebo možná jen tak v neděli ráno, když lenošíme v posteli a nemusíme dělat nic. Smyslem mindfulness je dostat se do tohoto stavu všímavosti - kdy pozorujeme vnitřní i venkovní dění aniž bychom nad tím uvažovali, nejen ve zmíněných momentech, ale třeba i uprostřed hektického dne v práci. Proč? Protože studie ukázaly, že opakované praktikování mindfulness snižuje stres, zlepšuje mentální zdraví, pomáhá nám regulovat emoce a upevňuje naší vůli.

 zůstaň v přítomnosti 
 neanalyzuj situaci 
• akceptuj, že nemáš plnou kontrolu 
• nehodnoť myšlenky jako "dobré", "správné" nebo "špatné" 
• nech věci plynout ve svém běhu 

Branžež v Českém Ráji, podzim 2016

I když v teorii zní mindfulness celkem jednoduše, člověk je většinou odrazen po pár minutách snažení se přestat myslet, což se zdá víří myšlenky v hlavě jen víc a víc. Cílem mindfulness ale není myšlení vypnout. Pouze se stát pozorovatelem všech těch myšlenek a zvuků a dalších vjemů okolo a nechat jim volný průběh. Nechat je ať si jen tak plynou a soustředit se na ten jediný moment, který se odehrává právě teď. Čím víc budete mindfulness praktikovat, tím přirozenější se pro vás tenhle stav stane a už nebude utrpením v naprostém nedostatku sebekontroly, ale relaxačním cvičením. Dobrá zpráva je, že existuje spousta technik jak praktikovat mindfulness a tak si určitě každý najde tu svou. Musím se přiznat, že když jsem poprvé zkoušela mindfulness skrze meditaci v sedě na židli bez opěradla kdy chodidla musela být pevně na zemi, myslela jsem, že zešílím už jen z toho, že odemě bylo žádáno abych si sedla rovně. 

pár technik, které můžete vyzkoušet:
  • Aimless wandering (bezcílné bloudění): zkuste v parku chodit a neplánovat cestu. Rozhlížejte se kolem, ale nehodnoťte okolí ani vaše rozhodnutí. Prostě blouděte.
  • Body scanning: Druh meditace, při kterém se leží na rovném povrchu na zádech a postupně se pozornost soustřeďuje na jednotlivé části našeho těla čímž se uvolňují. Mluveného průvodce touto meditací můžete najít třeba v češtině tady ale jinak jich je na youtube velká spousta v angličtině. Existují i různé aplikace s meditacemi jako třeba Breathe, Welzen, Calm a další.
  • Mindful breathing (dýchání): Přiveďte pozornost ke svému dechu a zpomalte každý nádech a výdech. počíteje do 4 při nádechu, poté 4 doby pauza, 4 doby výdech a pokud vám není nepříjemné vydržet bez nádechu další 4 doby (nebo tenhle krok přeskočte) a znovu 4 doby nádech... Opakujte stále dokola třeba 5 minut a můžete postupně opustit od počítání. To je zde hlavně proto, aby zaměstnalo mysl od utíkání k různým vzpomínkám a dojmům. 
  • Rozinka: vezměte si rozinku nebo jakýkoliv jiný kousek jídla a důkladně si ho prohlédněte, postupně zapojte všechny smysly. Jaký má rozinka povrch a texturu? jak pomalu přejímá teplo z vašich prstů, jakou má barvu a vůni? Potom v ústech dál zkoumejte rozinku a její měnící se strukturu i chuť při kousání až ji nakonec spolknete. Tahle technika je takovým úvodem do mindful eating, které v závěru nemusí být tak moc pomalé, ale učí nás abychom byli přítomni když jíme a opravdu si uvědomovali co za jídlo dáváme do svého těla. Touhle metodou se léčí různé poruchy příjmu potravy, přejídání a můžeme se s její pomocí i naučít jíst zdravě a se sebekontrolou. 
Všechny z výše zmíněných technik jsem zkoušela a moje oblíbené jsou body scanning a mindful breathing. Zatímco si myslím že mindful eating je jedna z těch těžších technik, kterou ale když se naučíme může mít opravdu velký dopad. Mindfulness se taky samozřejmě praktikuje během meditace, tance, jógy, tai chi a jiných podobných cvičení. To pravé kouzlo mindfulness je ale v tom, že ji můžete cvičit za jakýchkoliv okolností, protože jediné co k ní potřebujete je vaše mysl. 

Vyzkoušíte dneska nějakou mindfulness metodu? a jestli už mindfulness znáte, tak jaká je vaše oblíbená? 

Popular Posts

JOIN THE TRIBE

INSTAGRAM