Yoga & Meditation

7 pozic pro lepší ráno

12:03 PM

Dobré ráno! Dnes mám pro vás 7 jógových pozic, které jsou něžné k tělu, co se právě vyhrabalo z postele, ale zároveň rozproudí energii a povzbudí jak naše svaly a klouby, tak i mysl. Při józe se řídím pravidlem - naslouchat svému tělu a pokud je určitý den nějaká pozice nepohodlná a nebo si tělo samo žádá o záklon tady a protažení zase jinde, tak ho poslechnu bez ohledu na to, jak to asi vypadá nebo jestli je to fotogenický. Zkuste to taky!


Side Bend

Začneme pohodlně usazeni na podložce a paty máme přitažené k sobě. S nádechem vytáhneme ruce nahoru a s výdechem se nakloníme na pravou stranu tak abychom tlačili pravý loket do podložky zatímco levá ruka se natahuje do dálky a protahuje celou levou stranu našeho těla. Při této pozici jsou důležitá rovná záda. S každým výdechem se dostáváme hlouběji do pozice a po 5ti vystřídáme a opakujeme znovu na druhé straně.


Puppy Pose

Buďto se můžeme v minulé pozici předklonit dopředu, ale tato pozice důkladněji protáhne záda a k tomu otevře ramena. Hlavní je prohnout záda tím, že budeme tlačit hrudník do podložky.



Down Dog

V Puppy Pose podstrčíme prsty u nohou pod sebe a s pocitem že naši pánev něco táhne nahoru se dostaneme do pozice střechy. Zde dýcháme nosem 5 dlouhých nádechů.. vydechovat můžeme i pusou, což u někoho obzvlášť uvolní svaly. Ačkoliv je tendence tlačit paty do podložky, tak hlavní funkcí téhle pozice je otevření ramen, hrudi a protažení zad, která by měla být rovná nebo i prohnutá směrem ke stehnům. 


Down Dog Split

Poté začneme zvedat pravou nohu za sebe, nejprve tak aby naše boky zůstaly v jedné rovině. Pokud to jde, tak boky otevřeme tím, že nohu zvedneme co nejvýš to jde a pro důkladné protažení pokrčíme v koleni. Zůstáváme jak dlouho je pozice příjemná a můžeme i pokrčenou nohou pomalu kroužit pro uvolnění kyčlí a třísel.


Low Lunge Arch

Když pravou nohu vracíme zpět na podložku, místo toho abychom ji položili zpět na zem, ji přitáhneme k hrudníku a položíme až mezi dlaně. Na zadní noze pokrčíme koleno a položíme holeň i nárt na podložku, zatímco s nádechem vytáhneme horní část těla směrem nahoru za nataženýma rukama. Pokud je nám příjemné se zaklonit směrem k levé špičce tak je důležité držet rovnou páteř, což zajistí boky ve stejné úrovni. Poté se opět vrátíme do pozice Down Dog a vše opakujeme na levou nohu. 


Camel Pose 

Do této pozice se dostaneme tak, že klečíme s koleny i nárty přibližně stejně daleko od sebe, dlaně máme buďto položené na chodidlech a nebo jimi držíme kotníky a poté se s nádechem zvedneme prohnutím zad a tlačením pánve, stehen a břicha směrem dopředu. Ramena se možná budou snažit povolit a proto je držíme nad kotníky čímž podporujeme flexibilitu zad. 


Wide Legged Forward Bend

Ranní rituál zakončíme hlubokým předlonem, přičemž se můžeme přitahovat k palcům u nohy. Dbáme na rovná záda a klidný dech. Pokud se hlavou dotýkáme podlahy, dáme chodidla blíž k sobě. Pět nádechů a výdechů a můžeme se i přitáhnout k pravé noze a poté k levé, než se uvelebíme v jakémkoliv sedu, který nám je pohodlný, zavřeme oči a pozorujeme dech a pocity i myšlenky, které nám po protažení proudí hlavou i tělem. Občas po takovémhle ranním protažení, které je klidné ale ale i energetické dostávám ty nejlepší kreativní nápady! 

Zkoušeli jste si někdy ráno takhle něžně zacvičit?

K

Ayurveda & Healing

Hormonální nerovnováha jako skrytá příčina zdravotních i duševních problémů

12:00 PM


Ani jsme se nenadáli a je tu podzim a s ním spousta z nás prožívá únavu a nebo si jen tak depkaří a ani neví proč. Je pravda, že déšť naší náladě zrovna nepřispívá, ale počasí viníme hlavně ze zvyku a taky proto, že jsme to někde slyšeli (asi ve Snídani s Novou nebo tak). Já ráda beru svoje zdraví do vlastních rukou a podle ročních období jen vím, čemu věnovat zvýšenou pozornost (jako třeba na podzim imunitě). Ne všechny problémy se ale dají vysvětlit změnou počasí a nebo přímou diagnózou. Občas nám zkrátka přijde, že je něco špatně, mimo, v nerovnováze, ale nevíme co. Hormonální nerovnováha je v dnešním světě celkem častý problém, který může stát za tím, že se necítíme 100% zdraví. Hormony nevidíme, necítíme a možná ani přesně nevíme kde jsou a co vlastně dělají, ale oni zatím vesele řídí většinu funkcí v našem těle. Ovlivňují jak naší fyziologii, tak i chování a tím pádem zdraví na fyzické i psychické úrovni. I když se to někomu možná nezdá, tak hormonální nerovnováha může mít na tělo velký dopad.

Příznaky, které jsou pro nás třeba tak běžné, až je postupně přestaneme vnímat jako problém zahrnují: potíže ráno vstávat, únava po jídle, stálé chutě na nezdravé jídlo, nadměrné ukládání tuků v okolí břicha či boků, snížené libido, náladovost, zimovřivost, únava, akné, lámavé vlasy i nehty.. ačkoliv tyto nepříjemnosti můžou signalizovat různé skryté problémy, hormonální nerovnováha je jednou z oněch častých možností. 

O toto téma se zajímám zejména proto, že jsem sama u sebe zpozorovala několik ze zmíněných symptomů a když jsem podnikla určité kroky k vyrovnání hormonů přírodní cestou, můj stav se výrazně zlepšil. Konkrétně si všímám nárustu energie a obecně chutě do života, připadám si více vyrovnaná a méně věcí mě o tuhle rovnováhu dokáže připravit. Chutě na nezdravé jídlo témeř vymizely a celkově mám větší sebekontrolu, která mi dovolí dělat zdravější rozhodnutí. Akné v okolí brady je úzce spojeno s hormonálními změnami v těle a pro mě je to asi jeden z nejsilnějších ukazatelů toho co se děje uvnitř. Vždy mě tedy pleť upozorní na to, kdy bych se měla sklidnit a začít se soustředit na takový ten celkový balanc.

Dala jsem dohromady 5 možností jak podpořit zdravý a přirozený chod funkcí v našem těle. Ať už jsou naše hormony rozblázněné kvůli antikoncepci, stresu, alkoholu nebo nezdravému jídlu, s trochou péče a vytrvalostí je můžeme vrátit zase hezky do pořádku. A ne, opravdu není normální ráno vstávat po 8mi hodinách spánku a být psychicky i fyzicky úplně vyždímaný. Stačí si vybrat třeba jednu nebo dvě metody co zní realisticky právě pro vás, já osobně se ale snažím dodržovat většinu a po pár týdnech jsem zaznamenala obrovský rozdíl. 


1. Pupalka dvouletá je hvězda co se týče vyrovnávání hormonů okolo menstruace a může pomoci i s menstruačními bolestmi, úzkostmi a náladovostí. Dá se užívat v kapslích, ve kterých je navíc ještě vitamín E. Ten, spolu s pupalkou budou mít mimo jiné blahodárné účinky na vaši pleť a kvalitu vlasů a nehtů. Dá se také nanášet jako olej přímo na vlasy nebo tělo.

2. Maca, také nazývána Řeřicha Peruánská, je považována za superpotravinu, jejíchž pozitivní účinky jsou vědecky potvrzeny. Maca je rostlina pocházející z And kde tamní kultury prášek z jejího kořene využívali k léčení již před tisíci lety. Její rozšíření a narůstající popularitu i ve východních kulturách zapříčinil fakt, že Maca obsahuje velké množství vápníku, draslíku, železa, hořčíku, fosforu a zinku. Dále také 20 esenciálních mastných kyselin, lipidy, vlákninu, bílkoviny a aminokyseliny. Co tohle všechno znamená? Maca podporuje nejen naše zdraví, ale léčí různé hormonální problémy a to i včetně menopauzy, neplodnosti a PMS. Ideální je přidávat Maca prášek do ranního smoothie nebo kávy, ale možnost je i pořídit kapsle.

3. Kokosový olej patří mezi zdravé tuky a hormonální rovnováha je často způsobována právě nedostatkem těchto zdravých tuků, hlavně když konzumujeme příliš sacharidů. Když nahradíme nadbytečné sacharidy (ve formě sladkostí, ale i příliš ovoce, těstovin, pečiva) za zdravé tuky jako na příklad mandle, lněnná semínka, avokádo.. zaznamenáme výrazné zlepšení hlavně v ohledech naší energie, ukládání tuků, chutí na sladké atd. Já přidávám 1 lžičku kokosového oleje do ranního smoothie.

4. Stres má nespočet škodlivých dopadů na naše zdraví a nejen to, podle studií nám stres škodí do takové míry, do jaké mu dovolíme. Je důležité brát stres jako biologickou predispozici.. je to prostě naše součást a neexistuje být celý život úplně bez stresu. Stres nás nutí k akci, nutí nás se snažit a vynaložit všechno co máme abychom dosáhli našich cílů. Příliš stresu, dlouhodobý stres a nesprávný vztah ke stresu nám ale způsobují duševní i fyzické problémy. Efektivní, přírodní metody pro snižování a zvladatelnost stresu jsou třeba jóga, meditace, relaxační dechová cvičení, mindfulness, psaní deníku, aromaterapie (konkrétní oleje vhodné pro vyrovnávání hormonů jsou šalvěj, fenykl, levandule, santalové dřevo, tymián..). Ale občas je důležité i změnit pohled na stres jako takový. k tomu by mohl pomoci Ted Talk od Kelly McGonigal na toto téma.

5. Poslední krok, o kterém si dnes povíme se asi mnohým z vás nebude zamlouvat. Uznávám, že i pro mě je jednodušší přidat sem tam kokosový olej nebo lžičku maca prášku, ale tato metoda se týká limitování jídel a pití, které nám v těch hormonech právě dělají neplechu. Dlouho jsem tomu nechtěla věřit, jako vegetariánka pro mě byla sója něco jako boží dar a i když jsem různě četla, že pro nás hormonálně není až tak zdravá jak to vypadá, nevěřila jsem až do doby, kdy jsem ji úplně vysadila z jídelníčku a  zmizelo mi cystické akné. Vždy když jednou za čas sním něco sojového udělá se mi na bradě pupínek! je to fakt jako nějaká blbá magie :D Mimo sóju, která je teda ve většině přápadů geneticky modifikována jsou další už logičtější škodlivé látky alkohol a kofein. Neříkám, že musíme tyto věci vysadit z našich životů kompletně, ale jejich limitování - obzvlášť pokud si připadáte v nerovnováze - opravdu zanechá rozdíl na tom jak se cítíte.

Zažili jste někdy podobné příznaky?

K


Homemade & Natural

Recept: Čistící sprej na jogamatku

12:45 PM


Po nějaké době zase jeden článek pro jogíny! Asi není nutné zmiňovat kolik bakterií se na jógových podložkách naakumuluje za čas, který na nich trávíme, ale i čas, který podložka tráví srolovaná někde pod postelí. V jógových studiích mají čistící sprej, kterým čistíme zapůjčené podložky. Dopřáváte ale své podložce takovouhle péči i po cvičení doma? Měli by jste. Nejen, že zabráníte bakteriím kontaktu s kůží, ale taky prodloužíte životnost vaší podložky. 

Jestli se vám nechce investovat do předražených značkových čistících sprejů a nebo si nechcete zbytečně zanášet vzduch v bytě chemikáliemi, mám dobrou zprávu - tenhle DIY sprej na podložku je úplně přírodní, zaručeně čistí a krásně voní. Vlastně voní podle vašich představ.


Destilovaná voda je ve spreji důležitá, protože když smícháme oleje s vodou z vodovodu, riskujeme, že se zkazí, zatímco s destilovanou vodou je trvanlivost spreje mnohem delší. 

Jablečný ocet je skvělou alternativou pro chemické čistící přípravky. Podle toho s čím ho smícháme s ním můžeme nahradit třeba čistící sprej do koupelny, kuchyně, na zrcadla nebo skla.. V tomhle receptu ho bude jen pár lžic, abychom využili antibakteriálních a desinfekčních účinků, ale nenarušili povrch podložky. Co je na jablečném octu super je fakt, že nemá datum spotřeby a zároveň má velkou škálu možností použití a tím pádem nevadí, když bude schovaný někde ve špajzu nějaký ten pátek, protože já např. kupuju ten můj ve velké lahvi z DM a do receptů přidávám vždy jen maličko.

Tea-tree EO je snad ten nejznámější esenciální olej co se týče desinfikačních vlastností. Díky své silné vůni také spolehlivě zakryje vůni octu. 

A na závěr přidáme Eukalypt EO nebo jakýkoliv jiný esenciální olej podle našich preferencí. Eukalypt jsem vybrala, protože je účinný při čištění vzduchu a také má svěží vůni, ale populární jsou různé citrusy nebo opět naše stará, dobrá, známá levandule. 


Co si myslíte o domácí výrobě takovýhle čistících prostředků? Je to podle vás ztráta času nebo ekonomické řešení šetrné k životnímu prostředí? 

K

Herbs & Flowers

1. Herbárium - Levandule

8:41 PM


Protože se ráda učím o bylinkách, rozhodla jsem se začít s novou rubrikou - Herbárium, ve které se každý měsíc podíváme hezky pod lupou na jednu léčivou bylinu, její popis, výskyt, pěstování, použití a účinky. Myslím, že tenhle online herbář, nebo dejme tomu "materia medica" rozšíří obzory jak moje, tak i vaše a společně se třeba ledacos naučíme, zatímco budou všechny tyhle bylinkářský moudra uchována tady na blogu. Co vy na to? Budu moc ráda, když přispějete vlastními zkušenostmi nebo radami o dané bylince.

Čím jiným začít než levandulí! Levandule pochází ze západního Středomoří a při přivonění se asi každému vybaví nějaké malebné údolí ve francouzské oblasti Provance, která je typická pro nespočet fialových levandulových polí. Kvůli její popularitě v koupelových přípravcích jako jsou například pěny, oleje a soli je mnohdy naší další asociací wellness nebo lázně. Pro své všestranné použití, léčivé účinky a zmíněnou silnou vůni se levandule stala naprostým základem jak v aromaterapii tak i v bylinkaření.  

Když se levanduli daří, bude vypadat jako keřík, který bude kolem dokola porostlý květy od června až do srpna. Líbit se jí bude v sušší hlíně a na slunném stanovišti. Patří mezi nenáročné bylinky na pěstování, ale pokud si práci chceme ještě usnadnit, můžeme koupit sazeničku a na vhodné místo ji zasadit. Doporučila bych sazenice kupovat na farmářských trzích nebo v obchodech s rostlinami spíše než v potravinových řetězcích, kde je jejich růst podporován pesticidy. Levanduli je také potřeba stříhat, aby byla košatá a měla do budoucna více květů. To je nejlepší provádět na jaře a poté znovu na podzim ostříhat jen odkvetlé květy. 

Lavendula angustifolia

Byl by nesmysl se snažit v jednom odstavci pojmout všechny léčivé účinky levandule, ale mezi ty nejznámější patří pomoc při mentálních problémech jako třeba stres, úzkosti a nespavost. Potom je také účinná na hojení menších popálenin, oděrek, ekzémů a akné. Je běžně používaná na sklidnění pleti, po bodnutí hmyzu (nebo i odpuzení hmyzu - repelent), a taky na menstruační a svalové bolesti. Z popisu je jasné proč vysoce koncentrovaný esenciální olej z levandule nesmí chybět v žádné přírodní lékárničce; a to hlavně na cestách, kdy je možné vzít sebou jen pár olejů.

Zmíněných pozitivních účinků je možné dosáhnout skrze esenciální olej, který přidáme do koupele, aroma lampy, nebo naředěný přímo na pokožku. Další způsob je odvar nebo čaj, kdy sušenou levanduli zalijeme vroucí vodou a necháme 15 minut v přikryté nádobě. V téhle podobě je levandule velmi účiná jako čaj na nespavost (doporučuji přidat ještě nějakou bylinku nebo med na chuť), úzkost, ale i třeba jako tonikum na pleť. Dále můžeme vytvořit domácí levandulový olej (recept dole) nebo mast (smíchání levandulového oleje s rostlinným máslem), kterou potom můžeme aplikovat přímo na postižené místo a nebo v případě oleje na obličej pro sklidnění pleti a hojení akné. Mezi méně obvyklé domácí výrobky z levandule patří mýdlo, koupelová sůl, vonný pytlíček do prádla, peeling, nebo třeba přírodní deodorant. Jak vidíte možností jsou tisíce, tak toho už radši nechám a pustíme se do receptu na levandulový olej, který je tak jednoduchý na výrobu a přitom se nám bude hodit jako ingredience do dalších receptů na výše zmíněnou domácí kosmetiku.



Budeme potřebovat:
sklenici s víčkem
sušenou levanduli
olej dle našeho výběru (neutrální, olivový, mandlový..)



Naplníme sklenici do poloviny sušenou levandulí a zalijeme naším oblíbeným kvalitním olejem až po hrdlo sklenice. Protože budeme olej používat na tělo/vlasy nebo do kosmetiky, je důležité vybrat co možná nejkvalitnější olej, který je za studena lisovaný a 100% čistý. Doporučuji kouknout na internetu (třeba Folly.cz nebo Biooo.cz) nebo v obchodech se zdravou výživou v sekci kosmetiky. Nálepkou nebo cedulkou označíme sklenici s popisem a datumem. Sklenici uschováme na tmavém místě a každý den, nebo když si vzpomeneme jí zatřepáme. Po 4 - 6 týdnech macerace (louhování) přecedíme přes drobné plastové sýtko nebo plátno. Vytvořený levandulový olej můžeme použít na tělo, obličej, vlasy, do koupele a nebo ho přidat do domácí kosmetiky. 

A co vy? voní vám levandule? I přes jeji popularitu znám lidi, kteří její vůni zrovna neholdují.


Zdroje:
https://gardenerspath.com/plants/herbs/grow-lavender/
http://bylinkovyraj.net/levandule-lekarska/
http://mamabee.com/easy-4-ingredient-lavender-lemonade-a-natural-solution-for-headache/
https://www.bloglovin.com/blogs/nerdy-farm-wife-4089592/10-things-to-make-with-lavender-4948944403


Popular Posts

Archiv

INSTAGRAM