Hormonální nerovnováha jako skrytá příčina zdravotních i duševních problémů

12:00 PM


Ani jsme se nenadáli a je tu podzim a s ním spousta z nás prožívá únavu a nebo si jen tak depkaří a ani neví proč. Je pravda, že déšť naší náladě zrovna nepřispívá, ale počasí viníme hlavně ze zvyku a taky proto, že jsme to někde slyšeli (asi ve Snídani s Novou nebo tak). Já ráda beru svoje zdraví do vlastních rukou a podle ročních období jen vím, čemu věnovat zvýšenou pozornost (jako třeba na podzim imunitě). Ne všechny problémy se ale dají vysvětlit změnou počasí a nebo přímou diagnózou. Občas nám zkrátka přijde, že je něco špatně, mimo, v nerovnováze, ale nevíme co. Hormonální nerovnováha je v dnešním světě celkem častý problém, který může stát za tím, že se necítíme 100% zdraví. Hormony nevidíme, necítíme a možná ani přesně nevíme kde jsou a co vlastně dělají, ale oni zatím vesele řídí většinu funkcí v našem těle. Ovlivňují jak naší fyziologii, tak i chování a tím pádem zdraví na fyzické i psychické úrovni. I když se to někomu možná nezdá, tak hormonální nerovnováha může mít na tělo velký dopad.

Příznaky, které jsou pro nás třeba tak běžné, až je postupně přestaneme vnímat jako problém zahrnují: potíže ráno vstávat, únava po jídle, stálé chutě na nezdravé jídlo, nadměrné ukládání tuků v okolí břicha či boků, snížené libido, náladovost, zimovřivost, únava, akné, lámavé vlasy i nehty.. ačkoliv tyto nepříjemnosti můžou signalizovat různé skryté problémy, hormonální nerovnováha je jednou z oněch častých možností. 

O toto téma se zajímám zejména proto, že jsem sama u sebe zpozorovala několik ze zmíněných symptomů a když jsem podnikla určité kroky k vyrovnání hormonů přírodní cestou, můj stav se výrazně zlepšil. Konkrétně si všímám nárustu energie a obecně chutě do života, připadám si více vyrovnaná a méně věcí mě o tuhle rovnováhu dokáže připravit. Chutě na nezdravé jídlo témeř vymizely a celkově mám větší sebekontrolu, která mi dovolí dělat zdravější rozhodnutí. Akné v okolí brady je úzce spojeno s hormonálními změnami v těle a pro mě je to asi jeden z nejsilnějších ukazatelů toho co se děje uvnitř. Vždy mě tedy pleť upozorní na to, kdy bych se měla sklidnit a začít se soustředit na takový ten celkový balanc.

Dala jsem dohromady 5 možností jak podpořit zdravý a přirozený chod funkcí v našem těle. Ať už jsou naše hormony rozblázněné kvůli antikoncepci, stresu, alkoholu nebo nezdravému jídlu, s trochou péče a vytrvalostí je můžeme vrátit zase hezky do pořádku. A ne, opravdu není normální ráno vstávat po 8mi hodinách spánku a být psychicky i fyzicky úplně vyždímaný. Stačí si vybrat třeba jednu nebo dvě metody co zní realisticky právě pro vás, já osobně se ale snažím dodržovat většinu a po pár týdnech jsem zaznamenala obrovský rozdíl. 


1. Pupalka dvouletá je hvězda co se týče vyrovnávání hormonů okolo menstruace a může pomoci i s menstruačními bolestmi, úzkostmi a náladovostí. Dá se užívat v kapslích, ve kterých je navíc ještě vitamín E. Ten, spolu s pupalkou budou mít mimo jiné blahodárné účinky na vaši pleť a kvalitu vlasů a nehtů. Dá se také nanášet jako olej přímo na vlasy nebo tělo.

2. Maca, také nazývána Řeřicha Peruánská, je považována za superpotravinu, jejíchž pozitivní účinky jsou vědecky potvrzeny. Maca je rostlina pocházející z And kde tamní kultury prášek z jejího kořene využívali k léčení již před tisíci lety. Její rozšíření a narůstající popularitu i ve východních kulturách zapříčinil fakt, že Maca obsahuje velké množství vápníku, draslíku, železa, hořčíku, fosforu a zinku. Dále také 20 esenciálních mastných kyselin, lipidy, vlákninu, bílkoviny a aminokyseliny. Co tohle všechno znamená? Maca podporuje nejen naše zdraví, ale léčí různé hormonální problémy a to i včetně menopauzy, neplodnosti a PMS. Ideální je přidávat Maca prášek do ranního smoothie nebo kávy, ale možnost je i pořídit kapsle.

3. Kokosový olej patří mezi zdravé tuky a hormonální rovnováha je často způsobována právě nedostatkem těchto zdravých tuků, hlavně když konzumujeme příliš sacharidů. Když nahradíme nadbytečné sacharidy (ve formě sladkostí, ale i příliš ovoce, těstovin, pečiva) za zdravé tuky jako na příklad mandle, lněnná semínka, avokádo.. zaznamenáme výrazné zlepšení hlavně v ohledech naší energie, ukládání tuků, chutí na sladké atd. Já přidávám 1 lžičku kokosového oleje do ranního smoothie.

4. Stres má nespočet škodlivých dopadů na naše zdraví a nejen to, podle studií nám stres škodí do takové míry, do jaké mu dovolíme. Je důležité brát stres jako biologickou predispozici.. je to prostě naše součást a neexistuje být celý život úplně bez stresu. Stres nás nutí k akci, nutí nás se snažit a vynaložit všechno co máme abychom dosáhli našich cílů. Příliš stresu, dlouhodobý stres a nesprávný vztah ke stresu nám ale způsobují duševní i fyzické problémy. Efektivní, přírodní metody pro snižování a zvladatelnost stresu jsou třeba jóga, meditace, relaxační dechová cvičení, mindfulness, psaní deníku, aromaterapie (konkrétní oleje vhodné pro vyrovnávání hormonů jsou šalvěj, fenykl, levandule, santalové dřevo, tymián..). Ale občas je důležité i změnit pohled na stres jako takový. k tomu by mohl pomoci Ted Talk od Kelly McGonigal na toto téma.

5. Poslední krok, o kterém si dnes povíme se asi mnohým z vás nebude zamlouvat. Uznávám, že i pro mě je jednodušší přidat sem tam kokosový olej nebo lžičku maca prášku, ale tato metoda se týká limitování jídel a pití, které nám v těch hormonech právě dělají neplechu. Dlouho jsem tomu nechtěla věřit, jako vegetariánka pro mě byla sója něco jako boží dar a i když jsem různě četla, že pro nás hormonálně není až tak zdravá jak to vypadá, nevěřila jsem až do doby, kdy jsem ji úplně vysadila z jídelníčku a  zmizelo mi cystické akné. Vždy když jednou za čas sním něco sojového udělá se mi na bradě pupínek! je to fakt jako nějaká blbá magie :D Mimo sóju, která je teda ve většině přápadů geneticky modifikována jsou další už logičtější škodlivé látky alkohol a kofein. Neříkám, že musíme tyto věci vysadit z našich životů kompletně, ale jejich limitování - obzvlášť pokud si připadáte v nerovnováze - opravdu zanechá rozdíl na tom jak se cítíte.

Zažili jste někdy podobné příznaky?

K


You Might Also Like

2 comments

Popular Posts

Archiv

INSTAGRAM