Mindfulness

9:20 AM


O mindfulness se hodně mluví a dokonce se už i v některých učebnicích psychologie sem tam objeví jako jedna z možností efektivní terapie. Dlouho mi ale trvalo než jsem celý koncept a ideu za ním pochopila. O meditaci a jogu se zajímám, ale jak k tomu zapadá mindfulness? A co už jen ten název, který se zdá zatím ani nemá českou alternativu. mind - full ? mindful ? co to vůbec znamená? Když nám ve škole nabídli seminář zaměřený právě na mindfulness a východní filosofie, sáhla jsem po něm všema deseti a ani mi nevadilo, že jsem tam musela chodit o víkendu. a teď, po pár měsících vstřebávání a experimentování jsem se rozhodla napsat o mindfulness i tady. Ať už máte tohohle pojmu vaší mind full, nebo ne. 

Jméno, které se pořád dokola k mindfulness připisuje je Jon Kabat-Zinn a to hlavně proto, že tenhle New Yorčan sestavil program pro redukci stresu pomocí mindfulness a jako první tuhle techniku otestoval podle vědeckých postupů, kterými prokázal její pozitivní účinky na našem těle. Ale mindfulness není nějaký novodobý trend nebo výmysl mileniálů, neodmyslitelně totiž patří k člověku a všichni ji i zažíváte, jen to možná nevíte. Mindfulness je totiž jednoduše pojem pro bytí, bez hodnocení; všímavost myšlenek bez toho, abychom jim dávali směr či připisovali hodnotu. 

Každý jsme občas "mindful". Třeba když chodíme po lese a hledáme houby a uvědomujeme si šumění stromů kolem a to jak je ten mech pod našimi chodidly měkkoučkej. Nebo když otevřeme okýnko za jízdy v autě a cítíme studený vítr ve vlasech. A nebo možná jen tak v neděli ráno, když lenošíme v posteli a nemusíme dělat nic. Smyslem mindfulness je dostat se do tohoto stavu všímavosti - kdy pozorujeme vnitřní i venkovní dění aniž bychom nad tím uvažovali, nejen ve zmíněných momentech, ale třeba i uprostřed hektického dne v práci. Proč? Protože studie ukázaly, že opakované praktikování mindfulness snižuje stres, zlepšuje mentální zdraví, pomáhá nám regulovat emoce a upevňuje naší vůli.

 zůstaň v přítomnosti 
 neanalyzuj situaci 
• akceptuj, že nemáš plnou kontrolu 
• nehodnoť myšlenky jako "dobré", "správné" nebo "špatné" 
• nech věci plynout ve svém běhu 

Branžež v Českém Ráji, podzim 2016

I když v teorii zní mindfulness celkem jednoduše, člověk je většinou odrazen po pár minutách snažení se přestat myslet, což se zdá víří myšlenky v hlavě jen víc a víc. Cílem mindfulness ale není myšlení vypnout. Pouze se stát pozorovatelem všech těch myšlenek a zvuků a dalších vjemů okolo a nechat jim volný průběh. Nechat je ať si jen tak plynou a soustředit se na ten jediný moment, který se odehrává právě teď. Čím víc budete mindfulness praktikovat, tím přirozenější se pro vás tenhle stav stane a už nebude utrpením v naprostém nedostatku sebekontroly, ale relaxačním cvičením. Dobrá zpráva je, že existuje spousta technik jak praktikovat mindfulness a tak si určitě každý najde tu svou. Musím se přiznat, že když jsem poprvé zkoušela mindfulness skrze meditaci v sedě na židli bez opěradla kdy chodidla musela být pevně na zemi, myslela jsem, že zešílím už jen z toho, že odemě bylo žádáno abych si sedla rovně. 

pár technik, které můžete vyzkoušet:
  • Aimless wandering (bezcílné bloudění): zkuste v parku chodit a neplánovat cestu. Rozhlížejte se kolem, ale nehodnoťte okolí ani vaše rozhodnutí. Prostě blouděte.
  • Body scanning: Druh meditace, při kterém se leží na rovném povrchu na zádech a postupně se pozornost soustřeďuje na jednotlivé části našeho těla čímž se uvolňují. Mluveného průvodce touto meditací můžete najít třeba v češtině tady ale jinak jich je na youtube velká spousta v angličtině. Existují i různé aplikace s meditacemi jako třeba Breathe, Welzen, Calm a další.
  • Mindful breathing (dýchání): Přiveďte pozornost ke svému dechu a zpomalte každý nádech a výdech. počíteje do 4 při nádechu, poté 4 doby pauza, 4 doby výdech a pokud vám není nepříjemné vydržet bez nádechu další 4 doby (nebo tenhle krok přeskočte) a znovu 4 doby nádech... Opakujte stále dokola třeba 5 minut a můžete postupně opustit od počítání. To je zde hlavně proto, aby zaměstnalo mysl od utíkání k různým vzpomínkám a dojmům. 
  • Rozinka: vezměte si rozinku nebo jakýkoliv jiný kousek jídla a důkladně si ho prohlédněte, postupně zapojte všechny smysly. Jaký má rozinka povrch a texturu? jak pomalu přejímá teplo z vašich prstů, jakou má barvu a vůni? Potom v ústech dál zkoumejte rozinku a její měnící se strukturu i chuť při kousání až ji nakonec spolknete. Tahle technika je takovým úvodem do mindful eating, které v závěru nemusí být tak moc pomalé, ale učí nás abychom byli přítomni když jíme a opravdu si uvědomovali co za jídlo dáváme do svého těla. Touhle metodou se léčí různé poruchy příjmu potravy, přejídání a můžeme se s její pomocí i naučít jíst zdravě a se sebekontrolou. 
Všechny z výše zmíněných technik jsem zkoušela a moje oblíbené jsou body scanning a mindful breathing. Zatímco si myslím že mindful eating je jedna z těch těžších technik, kterou ale když se naučíme může mít opravdu velký dopad. Mindfulness se taky samozřejmě praktikuje během meditace, tance, jógy, tai chi a jiných podobných cvičení. To pravé kouzlo mindfulness je ale v tom, že ji můžete cvičit za jakýchkoliv okolností, protože jediné co k ní potřebujete je vaše mysl. 

Vyzkoušíte dneska nějakou mindfulness metodu? a jestli už mindfulness znáte, tak jaká je vaše oblíbená? 

You Might Also Like

3 comments

  1. Ten název mě vůbec nic neříkal ale jak jsi vysvětlila o co běží tak jsem to celé vlastně pochopila. Jelikož mám maturitu z psychologie a takové různé techniky jsme vlastně dělali. Až na to "bloudění" v parku jsem vyzkoušela vše. A rozhodně vyzkouším ají takovou fakt zajímavou vycházku.
    Děkuji za krásný a inspirativní článek! :)

    ReplyDelete
  2. Vůbec jsem o ničem takovém nikdy neslyšela, takže je to pro mě naprostá novinka, ale vypadá to zajímavě. Určitě jsem rada, ze jsem se dozvěděla něco nového :)
    Inspiration by Linda

    ReplyDelete

Popular Posts

JOIN THE TRIBE

INSTAGRAM